Rettigheter for flypassasjerer ved flyvning til Canada

Redigert: jan. 09, 2024 | Tagger: Reiserestriksjoner i Canada, Flypassasjerers rettigheter

For de som reiser til og fra Canada, er det Canadian Transportation Agency (CTA ) som fører tilsyn med regler og rettigheter knyttet til flyreiser. Det finnes et vell av informasjon tilgjengelig for å sikre at passasjerene forstår regelverket og rettighetene sine når de reiser, og her er en oppsummering av denne informasjonen.

Air Passenger Rights when flying to Canada
Flypassasjerers rettigheter ved flyreiser til Canada

Tydelig kommunikasjon

Flyselskapene er forpliktet til å kommunisere klart og tydelig med alle passasjerer, og dette innebærer blant annet å informere kundene om retningslinjer for kanselleringer, forsinkelser, plass til mindreårige, tapt eller skadet bagasje og eventuelle grunner til å nekte ombordstigning. De må også gi tydelig informasjon om passasjerenes rettigheter og om hvordan problemer kan løses. Det er også et krav at de informerer de reisende om årsakene til eventuelle flyforstyrrelser. Flyselskapene er også forpliktet til å gi passasjerene regelmessige statusoppdateringer ved forsinkelser og sørge for at det finnes egnede kommunikasjonskanaler for personer med nedsatt funksjonsevne.

Forsinkelser og innstillinger

Hvis en flyvning blir innstilt eller forsinket, må flyselskapet informere passasjerene om årsakene til innstillingen eller forsinkelsen, hvilke standarder og vilkår de kan forvente der det er aktuelt, og hvilke minimumsnivåer for kompensasjon du eventuelt kan kreve. I tillegg må flyselskapet forklare hvilke klagemuligheter du har overfor flyselskapet og eventuelle alternativer hos CTA.

Det er også viktig at flyselskapet tilbyr en ny avgang så snart det er mulig, og hvis en avgang er forsinket, må flyselskapet gi en oppdatering hvert 30. minutt frem til en ny avgangstid er oppgitt eller alternative reisearrangementer er iverksatt.

Når årsaken til en kansellering eller forsinkelse er underlagt flyselskapets kontroll og ikke er sikkerhetsrelatert, har kundene rett til refusjon eller ombooking av flyvningen. Når en flyendring, som en innstilt eller forsinket flyvning, er utenfor flyselskapets kontroll, har passasjerene rett til ombooking.

Når ombordstigning nektes på grunn av bumping

Under visse omstendigheter er det færre ledige seter på et fly enn antall passasjerer som har bestilt plass hos flyselskapet og som har ankommet i tide med relevant dokumentasjon. Denne situasjonen kalles "bumping", og det er spesielle regler som gjelder i denne situasjonen. For det første må flyselskapet først be om frivillige som er villige til å bytte fly, og hvis dette bekreftes, skal flyselskapet gi dem en ny reiserute som viser den nye statusen og de nye opplysningene.

Hvis det ikke er mulig å få tak i frivillige, må flyselskapet ha en prioritert ombordstigningsprosedyre for å velge hvilke passasjerer som skal "bumpes". Dette kan for eksempel gjelde personer med nedsatt funksjonsevne, familier og enslige mindreårige. I tillegg skal flyselskapet ikke fjerne passasjerer som allerede er om bord, med mindre det er av sikkerhetsmessige eller helsemessige årsaker.

Reisende som blir "bumpet", har rett til en viss kompensasjon og ombooking eller refusjon, og flyselskapet bør kommunisere disse vilkårene tydelig.

Forsinkelser på rullebanen

Hvis en forsinkelse oppstår når dørene til flyet allerede er lukket og klar til avgang, kalles dette en "tarmac delay", og flyselskapene må i slike tilfeller sørge for obligatoriske forhold, blant annet tilgang til toaletter, tilstrekkelig oppvarming, kjøling og ventilasjon, passende mengder mat og drikke, og de må også legge til rette for at passasjerene kan kommunisere med andre som ikke er om bord på flyet når det er mulig.

Hvis forsinkelsen varer i 3 timer eller mer, skal flyet returnere til gaten for avstigning. Unntak gjelder i tilfeller der dette ikke er mulig av sikkerhetsmessige årsaker, eller hvis det er en mulighet for at flyet kan ta av i løpet av en periode på opptil 45 minutter etter tre timers forsinkelse.

Nektelse av transport

For å sikre at du ikke blir nektet transport når du ankommer gaten, er det viktig at du har med deg relevante og gyldige reisedokumenter, som pass og gyldig reisetillatelse, for eksempel Canada eTA eller besøksvisum. Du må også oppføre deg ordentlig og ikke overskride tidsfrister for innsjekking og ombordstigning. For å unngå ytterligere grunner til å bli nektet å reise, er det imidlertid viktig at passasjerer setter seg godt inn i flyselskapets regler før avreise og forsøker å unngå forsinkelser på vei til flyplassen.

Vilkår og betingelser for flybilletter

Kunder som kjøper flybilletter, bør lese gjennom vilkårene og betingelsene for billettene, ettersom noen flyselskaper krever gebyrer for passasjerer som ønsker å endre flyopplegget. Kostnadene avhenger av hvilken type billett du har kjøpt, tilgjengelighet og pris for en ny bestilling, samt eventuelle skatter og avgifter.

Reisebegrensninger

En reservasjon utgjør ikke et reisemiddel og er bare en registrering av transaksjonen med et bestemt flyselskap. Når en betaling er mottatt, er det foretatt en reservasjon, og flyselskapet utsteder billetter som er knyttet til reservasjonen, slik at kunden kan reise.

Det er viktig at du sjekker alle reservasjonsopplysningene du har mottatt før flyselskapet utsteder billetter, og dette gjelder uansett om du har bestilt direkte hos flyselskapet eller via en tredjeparts nettsted for reisebestilling. Kontroller at navnet ditt er riktig stavet og stemmer overens med passet ditt og andre dokumenter, og at informasjonen som vises, er korrekt.

Skadet, forsinket og mistet bagasje

Det er uunngåelig at bagasje noen ganger blir skadet, forsinket eller tapt av et flyselskap. I slike tilfeller må passasjerer kontakte flyselskapet og sende et skriftlig krav innen 7 dager når bagasjen er skadet. Ved tap av bagasje må kravet sendes inn innen 21 dager. Hvis du har problemer med bagasjen, er det derfor viktig å finne ut hvilken frist som gjelder for flyselskapets reklamasjoner, ellers kan det hende at de ikke innfrir kravet hvis det kommer inn etter denne fristen. Hvis bagasjen er skadet, forsinket eller bortkommet, er erstatningen for påløpte utgifter begrenset til ca. 2 300 USD.

Barn under 14 år: Sitteplass med foreldre eller foresatte

Flyselskapene er nå forpliktet til å plassere barn under 14 år i nærheten av en forelder, foresatt eller lærer. Hvor langt unna en forelder eller foresatt et barn plasseres, avhenger av barnets alder på reisetidspunktet. Barn under 5 år skal sitte i et sete ved siden av en forelder, foresatt eller veileder. Barn i alderen 5 til 11 år skal sitte på samme rad som en forelder eller foresatt, og det må ikke være mer enn én rad mellom dem. Barn mellom 12 og 13 år må ikke sitte mer enn en rad fra en forelder eller lignende omsorgsperson.

Enslige mindreårige

Noen flyselskaper tar imot barn mellom 5 og 11 år uten følge og sørger for eskorte gjennom innsjekkingen og frem til ankomst på destinasjonsflyplassen. Dette er imidlertid vanligvis forbundet med et gebyr, så det er viktig å sjekke flyselskapets betingelser og gebyrer før du bestiller flybilletter for barn uten følge.

Når det gjelder internasjonale reiser, må flyselskapene ha retningslinjer for enslige mindreårige. De må ikke tillate at barn under 5 år reiser uten foreldre eller foresatte, og personen som ledsager barnet må være minst 16 år gammel.

Transport av musikkinstrumenter

Flyselskapene bør ha retningslinjer for transport av musikkinstrumenter. De må inkludere riktig gebyr i vilkårene og betingelsene sine, inkludert begrensninger i størrelse, vekt og antall, samt alternativer ved ombooking av en flyvning.

Tilby tilgjengelig transport

Personer med nedsatt funksjonsevne har grunnleggende rettigheter til tilgjengelighet når de reiser med et kanadisk transportselskap. Dette skal være tydelig beskrevet i flyselskapets retningslinjer og prosedyrer. CTA hjelper deg med eventuelle bekymringer eller klager i forbindelse med flyreiser til og fra Canada. CTA hjelper også til med buss-, jernbane- og fergetransport mellom territorier eller provinser eller mellom USA og Canada, samt jernbanestasjoner, ferger og busselskaper i Canada.

Reklame som inkluderer alt

Alle reiser som annonseres i Canada, eller som har sin opprinnelse i landet, må vise all-inclusive flypriser i alt reklamemateriell. Dette må omfatte totalprisen, inkludert alle avgifter, skatter og gebyrer, en minimumsbeskrivelse av flytilbudet, slik at avreise- og bestemmelsessted vises, samt en angivelse av om det dreier seg om en enkeltreise, tur-retur eller tur-retur. Annonsøren må også oppgi eventuelle reisebegrensninger eller tilgjengelighetsperioder for de markedsførte tilbudene.

Konklusjon

Denne artikkelen har gitt en kort gjennomgang av passasjerrettigheter ved reiser til eller fra Canada. Reisende bør gjøre seg kjent med rettighetene sine. Hvis en regel eller lov er blitt brutt, kan reisende sende inn en klage til CTA på flyselskapets brudd på rettighetene deres, og om nødvendig søke regress ved hjelp av CTA.