Trenger jeg eTA når jeg seiler til eller rundt Canada?

Redigert: nov. 29, 2023 | Tagger: Innreisekrav til Canada, Krav til Canada eTA

Enten du planlegger et privat yachteventyr eller en offentlig båtekspedisjon, er det viktig å vite hvilke krav som gjelder for innreise til kanadisk farvann. Du lurer kanskje på om den elektroniske reisetillatelsen (eTA), som vanligvis kreves for flyreiser, også gjelder for innreise til sjøs. Denne artikkelen tar sikte på å klargjøre behovet for en eTA og andre viktige innvandringshensyn når du seiler til Canada.

eTA: en oversikt

Canada eTA er et krav for innreise til Canada med fly. Den er ment å gjøre det mulig å reise visumfritt for de som ikke trenger visum for å reise inn i landet. Den er elektronisk knyttet til den reisendes pass og er gyldig i fem år eller til passet utløper. En eTA gjør det enklere og raskere å reise inn i Canada.

Trenger sjøfolk en eTA?

Det viktigste er at eTA-kravet kun gjelder for flyreiser. Reisende som ankommer sjøveien, trenger ikke eTA. Enten du er om bord på en privat yacht eller en offentlig båt, gjelder ikke eTA-kravet hvis du seiler direkte inn i Canada. I stedet må du følge andre innvandringsregler, avhengig av nasjonalitet og hvilken type båt du reiser med.

Nødvendig dokumentasjon for sjøfolk

Selv om eTA kanskje ikke er nødvendig, må alle utenlandske statsborgere som seiler til Canada, ha med seg gyldig legitimasjon og reisedokumenter. Du bør ha gyldig pass og eventuelt visum, avhengig av statsborgerskap. Du bør også ha med deg andre relevante papirer, for eksempel båtførerbevis eller båtførertillatelse. For amerikanske statsborgere kan det være tilstrekkelig med et WHTI-dokument (Western Hemisphere Travel Initiative ).

Rapportering til Canada Border Services Agency (CBSA)

Ved ankomst til Canada må alle båter rapportere til Canada Border Services Agency (CBSA). For private båtførere er skipsføreren ansvarlig for å rapportere til CBSA Telecentre på telefonrapporteringsstedet/marinaen umiddelbart etter ankomst til kanadisk farvann. Unnlatelse av å rapportere kan føre til strenge straffer, inkludert bøter, beslagleggelse av båten eller straffeforfølgelse.

Offentlige eller kommersielle båter, derimot, har som regel spesifikke immigrasjons- og tollprotokoller som skal følges, blant annet melding om ankomst, mannskaps- og passasjerlister og mer. Som passasjer vil båtoperatøren eller mannskapet veilede deg gjennom prosessen.

Andre hensyn ved innreise

Selv om du ikke trenger en eTA når du seiler, må du likevel oppfylle de vanlige innreisekriteriene for å reise inn i Canada. Dette innebærer blant annet at du må bevise at du har til hensikt å forlate Canada etter besøket, at du har tilstrekkelige midler til oppholdet, og at du ikke utgjør en sikkerhetsrisiko.

Det er CBSA-betjenten ved innreisehavnen som vurderer om du har rett til innreise. Hvis du har et kriminelt rulleblad, inkludert promilledommer, kan det påvirke din adgang til Canada. Det anbefales at du rådfører deg med en immigrasjonsadvokat hvis du er i tvil.

Konklusjon

Til syvende og sist er det ikke nødvendig med en Canada eTA for å seile til Canada, verken på en privat yacht eller en offentlig båt. I stedet må seilere fokusere på å ha med seg passende identifikasjon og reisedokumenter, og å rapportere til CBSA ved ankomst. Ved å sette deg inn i disse kravene kan du sikre deg en problemfri reise og en varm kanadisk velkomst ved ankomst til sjøs.